מחקר: עישון, דיכאון וחרדה - סכנה למעשנות (מחלת דלדול העצם)

נערות מתבגרות מעשנות עלולות בעתיד לפתח דלקות ומחלות הקשורות לעצם. אחת מהן היא אוסטאופורוזיס או בשמה העברי - דלדול עצם, שגורמת להיחלשות העצמות במותניים ובגב התחתון.

במחקר, שנערך במרכז הרפואי בבית החולים לילדים של סינסינטי, ארה"ב, החוקרים ניסו למצוא קשר בין עישון, דיכאון וחרדה לבין כמות המינרלים בעצמות.
262 בנות מגילאי 11 עד 19 נבדקו במשך שלוש שנים. במהלך אותן שנים הן עברו בדיקות לצפיפות העצם בעצמות המותניים ובעמוד השדרה המותני. פסיכולוגים שוחחו איתן על תחושות דיכאון וחרדה וכן כל שלושה חודשים הבנות מסרו בראיון טלפוני את כמות הסיגריות שהן צרכו לאותם החודשים. למרות שכל הנערות, מעשנות ולא מעשנות, התחילו את המחקר עם אותה כמות מינרלים בעצמות, נמצא כי הנערות שעישנו הכי הרבה לאורך המחקר, סיימו עם כמות המינרלים הנמוכה ביותר בעצם. תוצאות דומות התגלו בקרב אלה שהראו סימני דיכאון, אך לא בקרב אלה שהראו סימני חרדה.

החוקרים אמרו כי "מדאיג לדעת שאפילו מתבגרות, שאינן מעשנות הרבה ובאופן קבוע, עדיין מושפעות בצורה כה קשה מהעישון. ההבדל בין מעשנת ללא-מעשנת מבחינת דילול המינרלים בעצמות שוות ערך לשנה שלמה בה המעשנת מאבדת 'יותר' מינרלים מהלא-מעשנת". הממצאים הובילו את החוקרים למסקנה כי אותו דילול המינרלים בגיל צעיר עלול לגרום למעשנות המתבגרות לחלות בדלדול העצמות וכן לשברים חוזרים, בגיל מבוגר יותר.

מנהלת המחקר, לורה דורן אומרת כי "למרות שממצאי המחקר לא תקפים לכל המתבגרות, שוב אנו רואים מדוע העישון מזיק לגופנו". דורן מסכמת ואומרת כי "לאור השפעתם המסוכנת והמכרעת על תהליך התפתחותם של מתבגרים, יש לתת חשיבות רבה למניעת עישון ולטיפול נכון בדיכאון".
המחקר פורסם בגיליון דצמבר של Journal of Adolescent Health. 
מחקר ישראלי נוסף מצא שלילדים של אימהות המעשנות קופסת סיגריות ליום יש מספר משקפיים גבוה במיוחד.

לחץ/י על התמונה להגדלה.

מקורות:   1   2

רשומות פופולריות