כדורי השינה מעלים את הסיכון לתמותה

המחקר מגלה כי שיעור התמותה המוקדמת בקרב הנוטלים כדורים גדול פי 4 ויותר , וגם הסיכון לחלות בסרטן גבוה בעשרות אחוזים. מומחה ישראלי: "נדודי שינה קשורים למגוון מחלות"...

לפי המחקר, כדורי השינה מעלים משמעותית את הסיכון לתמותה, גם בקרב אלה הנוטלים פחות מ-18 מנות בשנה. המחקר פורסם בגיליון החדש של כתב העת BMJ Open.

החוקרים עקבו במשך השנים 2007-2002 אחר תוחלת חייהם של 10,500 אנשים שגילם הממוצע 54. המטופלים קיבלו מרשמים לגלולות שינה לזמן ממוצע של שנתיים וחצי - תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים הוותיקה ותרופות חדישות יותר.

תוחלת חייהם של הנבדקים הושוותה לזו של 23,500 אנשים בעלי אורח חיים דומה ושגילם ופרמטרים נוספים היו זהים, אולם מעולם לא טופלו בכדורי שינה.
הממצאים הראו קשר בין נטילת התרופות לבין סיכון תמותה מוגבר, גם כשמדובר במינונים נמוכים: אלה שקיבלו עד 18 כדורי שינה בשנה נמצאו בסיכון הגבוה פי שלושה וחצי לתמותה מוקדמת, בהשוואה לאלה שלא נטלו כדורי שינה.

אלה שנטלו 132-18 כדורים בשנה היו בסיכון לתמותה מוקדמת הגבוה יותר מפי ארבעה בהשוואה לאלה שלא טופלו בתרופות. אלה שנטלו כמות גדולה יותר היו בסיכון הגבוה פי חמישה לתמותה מוקדמת.
הקשר בין תמותה מוקדמת לנטילת גלולות השינה נמצא בכל קבוצות הגיל שנבדקו, אולם היה החזק ביותר בקרב גילאי 55-18.

עוד גילו החוקרים כי אלה שנטלו את מספר הכדורים הגבוה ביותר היו בסיכון הגבוה ב-35% ללקות בסרטן. הממצאים עמדו בעינם גם לאחר שהחוקרים הסירו משתנים אחרים שעלולים היו להעלות את הסיכון לסרטן, כמו עישון, השמנת יתר וגורמים סביבתיים.

לדברי החוקרים, הממצאים אינם מצביעים בהכרח על כך שהגלולות גורמות באופן ישיר למוות, אולם הם תומכים במחקרים קודמים שכבר הראו סיכון גבוה לתמותה בקרב המשתמשים בגלולות שינה.
לחץ לכתבה המקורית ב-ynet

תגובות

רשומות פופולריות