בג"ץ היסטורי - הפלרת המים בארץ

מנהלי הפרוייקט - "האוניברסיטה של החיים" 
מוסרים תודה מיוחדת לניב דור-כהן
"אמת אחרת" וליעקב גורמן "עמותת איזון חוזר"  על כל היגיעה וההשפעה בכל הנוגע להתנגדות (להרעלה הפלואורוסיליצית במי השתייה שלנו)
ועל החדשות הבאות:


‫מחדל היסטורי או דאגה לבריאות הציבור?‬
‫אחרי כמעט עשור של מאבקים, 3 ועדות כנסת, דיונים, עצומות, הפגנות,‬ ‫המאבק נגד הפלרת מי השתיה של ישראל הגיע לנקודת רתיחה.‬ ‫

בתאריך- (
12 בנובמבר 2012) הוגש בג"ץ נגד משרד הבריאות והעומדים בראשו בתביעה לביטול ההפלרה (הוספת חומצה‬ פלואורוסיליצית למי השתיה).‬

מול טענת משרד הבריאות לאורך שנים, כי החומר המוסף למים הוא פלואוריד והוא מקטין את אחוזי‬ ‫העששת בציבור הרחב, נחשפו היום בעתירה נתונים אחרים לגמרי.‬ ‫החומר המוסף למי השתיה שלנו הוא חומצה פלואורוסיליצית שהוא תוצר לוואי רעיל של תעשיית‬ ‫הדשנים והכימיקלים. נלווים אליה חומרים רעילים נוספים כמו ארסן, קדיום, עופרת ועוד.‬


 ‫המגישה את העתירה- עמותת "איזון חוזר" להפצת ההשכלה הבריאותית בישראל, באמצעות עו"ד דן‬ ‫אשכנזי ועו"ד דקלה ברנס ממשרד עו"ד דן אשכנזי מכפ"ס, טוענת כי הוספת פסולת תעשייתית למי‬ ‫השתייה פוגעת קשות בבריאותם של אזרחי ישראל ועליה להפסק לאלתר. כאשר תעשה כן, תצטרף‬ ‫ישראל למרבית מדינות העולם המערבי, שביטלו את התהליך הקרוי "הפלרה".‬

 ‫ומה קורה באמת בעולם? כמו שניתן ללמוד מחוות הדעת של אינג' אהוד לשם וד"ר אריה אבני,‬ ‫שמצורפות לעתירה, מדענים רבים ברחבי העולם כולו, הציגו הוכחות מחקריות נוקבות לגבי הנזקים‬ ‫שנגרמים כתוצאה מהוספת החומצה הפלואורוסיליצית למי השתייה.‬ ‫אצלנו בישראל מיסדה המדינה את התהליך הקרוי "הפלרה" בשנת 0220 בפרסום תקנה המורה לכל‬ ‫יישוב שגודלו מעל 2225 תושבים להוסיף את החומצה הפלואורוסיליצית למי השתייה.

 מקורה של‬ ‫החומצה, עד שנת 2220 היה מחברת דשנים וכימיקלים אשר מכרה אותה לספקי המים, כמו חברת‬ ‫מקורות ואגודות מים פרטיות.‬ ‫בעקבות לחץ ציבורי, הפצת המידע ברשת, והפגנות מחאה, החליטה חברת דשנים וחומרים כימיים‬ ‫בע"מ בבעלות משפחת עופר להפסיק לספק את החומצה, מתוך רצון להוציא עצמה מאור הזרקורים‬ ‫השלילי הזה.

מאז שנת 2220 קונה המדינה את החומצה הפלואורוסיליצית ממפעלי דשנים ופוספטים‬ ‫בספרד ובסין.‬ ‫"אני מאמין שמים נקיים ובריאים בישראל זו זכות יסוד של כל אזרח." אומר יעקב גורמן מגיש‬ ‫העתירה, מייסד עמותת איזון חוזר. "זה בעיני צדק חברתי ששומר על שוויון כי כיום מי שרוצה להמנע‬ ‫מהרעלים הללו קונה מים מינרלים או מערכות טיהור מורכבות ויקרות".‬

 ‫כאן המקום הראוי לציון, כי מערכות הסינון הביתיות המוכרות כגון תמי 4 אינן מסננות כלל את‬ ‫הרעלנים והכימיקלים המוספים למי השתייה של כולנו כדוגמת עופרת, ארסן וחומצה‬ ‫הפלואורוסיליצית (גם לא מתכות כבדות). גם הרתחת המים אינה מועילה.‬ ‫לשאלתנו האם הוא מאמין שיש סיכוי לקבלת העתירה השיב יעקב, "אני מאמין בבית המשפט, שיכיר‬ ‫במה שהוצג לו היום, ובעצם הוציא אותי למאבק הזה: החומצה הפלואורוסיליצית היא פסולת‬ ‫תעשייתית רעילה ואין למשרד הבריאות זכות ורשות להזרים אותה למים שלנו."‬

‫חרף התפנית העולמית ביחס להפלרה, משרד הבריאות עדיין מתעלם מהסכנות הרבות הנשקפות‬ ‫לבריאות הציבור כפי שעולה מכל המחקרים העדכניים שפורסמו. גם המדענים שגיבשו את המלצות‬ ‫ועדת המומחים "ועדת עדין" ,המליצו למשרד הבריאות בישראל להפסיק עם הליך ההפלרה, ולהוציאו‬ ‫ממי השתייה של הציבור.‬ ‫עכשיו התפוח הלוהט הזה נמצא בידיהם של שופטי בית המשפט הגבוה לצדק, האם הם יעשו צעד‬ ‫היסטורי, ויביאו לביטול תקנת ההפלרה? ימים יגידו, מה שברור הוא שהם קיבלו לידיהם עתירה‬ ‫שבכוחה להשפיע על בריאותם ואיכות חייהם של מליוני אזרחי המדינה.‬

מהכתבה המצונזרת   שפורסמה
אתמול 12.11.2012 
באתר -YNET 

מהנדס מש' הבריאות האחראי להפלרה: "טעיתי"


כך אומר אהוד לשם, מי שפיקח במשך 30 שנה על הפלרת המים בישראל, בחוות דעת המלווה עתירה לבג"צ שהוגשה היום במטרה לעצור את הוספת הפלואוריד למי השתייה. "עשיתי כפי שרופאי השיניים המליצו ולא שאלתי שאלות. היום מחקרים מעידים על נזק לגוף - אבל בישראל מתעלמים", הוא קובע
ד"ר איתי גל ועדנה אברמסון
פורסם: 12.11.12, 09:54
"אמרו לי 'אתה המהנדס - אתה תתכנן את זה'". אינג' אהוד לשם
"אמרו לי 'אתה המהנדס - אתה תתכנן את זה'". אינג' אהוד לשם
בג"ץ היסטורי נגד מדינת  
ומשרד הבריאות הוגש היום.

לראשונה ידונו בבית משפט נושאי הליבה של , ביניהם נושאים שנחשבו עד כה כ"תיאוריות קונספירציה" כגון הסכמת הממשלות בעולם לשפוך תוצרי לוואי תעשייתיים לתוך מי השתיה במקום לחייב את המפעלים המזהמים להטמין ולהפטר מהם בדרך בטוחה.


ב-12 בנובמבר 2012, בשעה 09:00 התייצבו בבית המשפט הגבוה לצדק בירושלים יעקב גורמן, יו"ר עמותת איזון חוזר ובא כוחו עוה"ד דן אשכנזי ובידם כתב עתירה משפטי הדורש ממדינת ישראל ומהעומד בראש המערכת הבריאותית של המדינה, שר הבריאות בנימין נתניהו, לבטל לאלתר את הוספת החומצה הפלואורסיליצית (להלן: ) למי השתיה של אזרחי המדינה.

העתירה

המגישה את העתירה- עמותת "איזון חוזר" להפצת ההשכלה הבריאותית בישראל, באמצעות עורך הדין דן אשכנזי ודקלה ברנס ממשרד עו"ד דן אשכנזי מכפ"ס, טוענת כי הוספת פסולת תעשייתית למי השתייה (או בשמה המלא- חומצה פלואורוסיליצית) פוגעת קשות בבריאותם של אזרחי ישראל ומהווה למעשה כפיית טיפול רפואי ללא הסכמה, עבירה על החוק לפי דיני מדינת ישראל.
העתירה המונה כ-30 עמודים (לא כולל את חוות הדעת) מכילה חוות דעת של מומחה למים, המהנדס אהוד לשם וכן חוות דעת רפואית מאת דוקטור אריה אבני.
שתי חוות הדעת וכן הנתונים והמידע המדויק המצויים בעתירה מטילים צל כבד ביותר על מנגנון קבלת ההחלטות במערכת הרפואית, במיוחד על מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו ועל סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,
שני אנשים אשר תמיכתם העקשנית בהפלרת המים, כנגד חוות דעת מקצועיות רבות, מנעה מאזרחי מדינת ישראל מלקבל מי שתיה נקיים מכימיקלים רעילים, תוצרי לוואי של תעשיות מזהמות.
המשפט הראשון המופיע בעתירה מסכם לדעתי את מהות העתירה ואת הרצינות שבה מתייחסים בעמותת איזון חוזר לעניין:
"ענינה של עתירה זו בפעולה שלטונית פטרנליסטית נטולת סמכות, במסגרתה מאלצים המשיבים את תושבי מדינת ישראל להכניס לגופם חומר כימי, פלואוריד, באמצעות הוספתו למי השתיה המוזרמים לבתי התושבים.
כפי שיפורט בגוף עתירה זו, החומר אותו מחייבים המשיבים את ספקי המים במדינה להוסיף למי השתיה, הוא חומר רעיל, מסוכן, נושא עמו חומרים מסוכנים נוספים על הפלואוריד עצמו, אופן אספקתו אינו מאפשר ניטור כלשהו של התוצאה הסופית, יש לו תופעות לוואי קשות."
בהודעה לעיתונות שפרסמה עמותת איזון חוזר
 אומרת העמותה:
אצלנו בישראל מיסדה המדינה את התהליך הקרוי "" בשנת 2002 בפרסום תקנה המורה לכל יישוב שגודלו מעל 5000 תושבים להוסיף את החומצה הפלואורוסיליצית למי השתייה. מקורה של החומצה, (שהיא בעצם פסולת תעשייתית) עד שנת 2009 היה מחברת דשנים וכימיקלים, אשר מכרה אותה לספקי המים לתושבי המדינה, כמו חברת מקורות ואגודות מים פרטיות.
בעקבות לחץ ציבורי, הפצת המידע ברשת, והפגנות מחאה, החליטה דשנים וכימיקלים להפסיק לספק את החומצה, מתוך רצון להוציא עצמה מאור הזרקורים השלילי הזה. מאז שנת 2009 קונה המדינה את החומצה הפלואורוסיליצית ממפעלי דשנים ופוספטים בספרד ובסין.
לשאלתנו האם הוא מאמין שיש סיכוי לקבלת העתירה השיב יעקב, "הנחנו היום כתובת מאד ברורה על הקיר, מול עיניהם של משרד הבריאות, שר הבריאות, וסגן שר הבריאות. החומצה הפלואורוסיליצית היא פסולת תעשייתית רעילה ואין להם זכות ורשות להזרים אותה למים שלנו."

זו לא הפעם הראשונה

העתירה הזו איננה העתירה הראשונה שהוגשה לבג"ץ כנגד מדינת ישראל בדרישה לבטל את הוספת הפלואוריד למי השתיה.
בשנת 2002 (בג"ץ 4529/02) הוגשה עתירה ראשונה על ידי מרכז השלטון המקומי, עיריית הרצליה ועמותת אדם טבע ודין נגד מדינת ישראל ומשרד הבריאות
ובה דרשו העותרים להפסיק לאלתר את הפלרת המים בחומצה פלואורסיליצית.
העתירה הזו הוגשה אחרי ששר הבריאות דאז התעלם מקריאתו של יו"ר וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת "לשקול את התליית התקנות, או ביטולן, או דחייתן לתקופה קצובה של שנה כדי לשוב ולבחון את הנושא הזה."
בית המשפט העליון המליץ לעותרים לחזור בהם מהעתירה כדי לאפשר למשרד הבריאות לבחון את הנושא לעומק.
בשנת 2003, הוקמה וועדה מטעם משרד הבריאות, בראשות פרופ' אבנר עדין.
לאחר שנתיים בהם ישבה על המדוכה, הגישה הוועדה את המלצותיה במארס 2005. בין ההמלצות- ביטול חובת ההפלרה.
גם המלצה זו נדחתה מידית על-ידי מנכ"ל שר הבריאות דאז.

רפובליקת בננות

לפני מספר חודשים נעשה ניסיון אמיץ להעביר חוק בכנסת שימנע את הוספת החומצה הפלורסיליצית למי השתיה שלנו.
כמי שהיה בדיון בכנסת על הצעת החוק שיזם מגלי ווהבה,
ראיתי במו עיניי את התנהלות חברי הכנסת ובמיוחד את הפטרנליזם היהיר של מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו ונציגים אחרים של משרד הבריאות.
למרות תמיכתם הבלתי מסויגת של 57 חברי כנסת בהצעת החוק לביטול ההפלרה, למרות התנגדות של גופים מקצועיים, למרות חוות דעת רפואיות, ביניהן חוות דעת של זוכה בפרס נובל, המשיכו מנכ"ל שר הבריאות וסגן שר הבריאות לאחוז בקרני המזבח של טיפשות שאוכל להגדירה רק כקולוניאליזם אגואיסטי.
הם מתייחסים אלינו כאל ילידים טיפשים ובורים שלא יודעים מה טוב להם ולכן הם מרשים לעצמם להחליט עבורנו, למרות התנגדות נרחבת, מה יהיה במים שאותם אנו שותים.
לא עוד.
הצעד הזה של הגשת הבג"ץ ממחיש שאת האחריות לחיינו עלינו לדרוש ולקחת.
אני מקווה שהפעם יבינו היושבים במגדלי השן (שמתם לב למשחק המילים?) של השלטון שלא שמורה להם הזכות להמשיך להחדיר למי השתייה של אזרחי ישראל רעלים מסוכנים ביותר, ואני מקווה שהפעם, בניגוד לעבר, הם לא יתעלמו מפסקי דין, החלטות וועדה, ייעוץ מומחים – ומעל הכל, התנגדות ציבורית רחבה, ויעשו את הדבר הנכון. ביטול פשע ההפלרה!
המשך חוות דעת אהוד לשם בגץ נגד הפלרת מים
בגץ הפלרה הודעה לעיתונותלמעונינים במידע מקיף על נזקי ההפלרה, כנסו לאתר CLEANWATER

מקורות - 1   2



רשומות פופולריות