כל מה שלא ידעתם על "חכמת ההמונים"

יותר ויותר חברות וגופי-ענק כמו אינטל, פרוקטר אנד גמבל, אפילו הממשל האמריקני - מיישמים את הגישה שנקראת "חוכמת ההמונים", גישה לפתרון משברים ובעיות. עפ"י התפיסה הזו, אם נשתף את ההמון בבעיה שבה נתקלנו, ניקח את כל התשובות ונשקלל אותן, נקבל פתרון שיהיה בדר"כ טוב יותר מזה של אנשי המקצוע

כמה מסטיקים אתם חושבים שיש פה שאלנו?" אל תוצאות הניסוי הזה נגיע לקראת הסוף. במה שנראה כרעיון פשוט מסתתרת חכמה גדולה - חכמת ההמונים.

אוכלוסיית העולם גדלה בקצב מסחרר, מפחיד. הרעיון שאצל כולנו ביחד טמונה חכמה אולטימטיבית נשמע מופרך, אבל דווקא אותם חוקרים ששיערו בהתחלה את מה שהאמינו בלב שלם כי ההמון מטומטם, חקרו וגילו לתדהמתם בדיוק את ההיפך.  "בעשורים האחרונים קיבלנו תחושה מפחידה שהמין האנושי גדל, וזה רק נהיה רע למין האנושי והוא לוקח משאבים מיותרים,ומלכלך ומחמם את כדור הארץ", מסביר פרופ' דוד פסיג מאוניברסיטת בר אילן. "אנחנו היום יותר ויותר מתחילים להבין שיש בזה צדדים חיוביים גדולים מאוד שאנחנו יכולים לרתום אותם לצרכים שלנו".
ליאור צורף היה עד לא מזמן סמנכ"ל במייקרוסופט. עד הרגע שבו חיה אחת נפנפה מול עיניו בסדין אדום. צורף מסביר: "זה התחיל באנגליה ב-1906, בכפר, הראו שור לאנשים, שאלו אותם כמה שוקל השור, אמרו: מי שיידע מה המשקל, ניתן לו פרס. אף אחד לא קלע מה המשקל של השור. הממוצע היה מדויק, אפילו שאם נסתכל על מרחב התשובות, אנשים אמרו... תוצאות מאוד קיצוניות -היו אנשים שאמרו: 4 טון. היא חיה גדולה,אבל היא שוקלת מקסימום טון ומשהו.
והתוצאות בקצוות מקזזות אחת את השנייה, כך כשהממוצע יוצא בדיוק משקל השור".



לבד זה לא מושלם

אם לא הבנתם, לא נורא. זו בדיוק הכוונה. התאוריה גורסת שאף אחד לבדו אינו מושלם. זה בדיוק מה שהוביל את ליאור לפנות לקבוצת חבריו הגדולה בפייסבוק כדי שיעבירו לו רעיונות לקראת ההרצאה הנחשקת והנחשבת ביותר בעולם - TED. "למשל, אחת השאלות ששאלתי,זה איך אני יכול להסביר מה זה חוכמת המונים. מה, אני אספר להם על ויקיפדיה, על וייז, על מה?", שואל צורף.
זה המקום להדגיש שחכמת ההמונים זה לא רק סקר, משאל עם או בחירות. חכמת המונים טהורה מבוססת על האינטליגנציה הייחודית שטמונה בכל אחד מאיתנו.
"חוכמת המונים טהורה מבוססת על האינטליגנציה הייחודית שטמונה בכל אחד מאתנוובכולנו ביחד. שום דבר לא קורה סתם. אתה צריך לחבר הרבה מאוד תחושות פשוטות. קודם כל, התחושה הראשונית היא מעורבות. ההמון רוצה להיות מעורב".

על שיתוף פעולה וחוכמת המונים

כמה שוקל השור?
כמה שוקל השור?
מעורבת וששיתוף פעולה אלו העקרונות הכי חשובים בחכמת ההמונים. במהלך דליפת הנפט הגדולה במפרץ מקסיקו, נתקלו הצוותים המומחים בשטח בסיטואציה בלתי אפשרית: בגלל הקור בעומק הקרקעית, הנפט התמצק באופן שלא היה ניתן לשאוב אותו. מיואשים מניסיונות כושלים, הם פנו לעזרה מי כל מי שרק היה מוכן לסייע.  "נכנס מומחה לחומרי בנייה ואמר: מה הבעיה? אנחנו, כשיש לנו בעיה עם בטון שמתמצק, מה שאנחנו שמים זה איזו מכונה הנדסית שמרטיטה את הבטון, ואז הבטון לא מתמצק ואפשר לשאוב, המשאבה יכולה לשאוב אותו. תעשו אותו דבר".
הרעיון הזה עבד. את הנפט שאבו, המפרץ ניצל ואתם בטח שואלים - מה יצא לזה שהציל את המצב? אז זהו שכלום. נחמד אבל לא סוגר את המינוס. מסתבר שאפשר גם אחרת. יצרנית הענק הבינלאומית "פרוקטר אנד גמבל" שמעסיקה כ- 2000 מדענים מכל התחומים, ניצבה בפני בעיה כמעט בלתי פתירה: מהי כמות האקונומיקה המדויקת שאנו צריכים לשפוך אל תוך הדלי? הרי לכל דלי גודל שונה.
הם פנו ל- 200 אלף בני אדם ותוך זמן קצר כימאית באיטליה סיפקה להם קלף מנצח - חומר מיוחד שמשנה את צבעו במינון הדרוש. "פרוקטר אנד גמבל על זה תגמלה אותה ב-30,000 דולר. מהצד של פרוקטר אנד גמבל - זה כלום כסף. מהצד של אותה כימאית, מדהים, יכול להיות שהיה לה כבר את הפתרון הזה מוכן".

ההמונים בשירות המשטרה
ואצלנו המשטרה החליטה להשתמש בשיטה הזו והקימה קבוצה אנונימית באינטרנט שמורכבת משוטרים ואזרחים שדנים באופן חופשי בסוגיות הרגישות ביותר של המשטרה. ומי שזרק את הכפפה הם דווקא האזרחים הזועמים שהעלו לעמוד הפייסבוק הרשמי של המשטרה תמונות של ניידות חונות במקומות אסורים.
בצמרת המשטרה, לשם שינוי, לא התעלמו ולא הסירו את התמונות והתגובות. כחולי המדים בשטח נעלבו אבל מאז התופעה כמעט ונעלמה. מעודד מההצלחה הקטנה, נראה שהמפכ"ל חולם על היום שבו יפנה לציבור כדי לפענח מקרי רצח. "כל אזרח יהפוך להיות לא שטינקר, אלא סוג של אזרחות טובה", זה מה שעומד מאחורי הרעיון", אמר מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו.
אגב, לא שכחנו את ניסוי המסטיקים. בינתיים גם אתם יכולים בבית לרשום את התשובה. הבטחנו ועוד נפתור את התעלומה.
עד עכשיו הבנו שאפשר לטפל גם במשברים הגלובליים באמצעות חכמת ההמונים. ערכים, מוסר, שלום עולמי זה באמת נפלא. אבל בת'כלס ההמונים זה כל אחד ואחת מאיתנו שמחפש לדאוג לאינטרסים שלו. כמו יוסי שגייס למשא ומתן מול הפקידה בבנק למשכנתאות, את כל חבריו בפייסבוק.
"אמרתי: תשמעו,זאת ההצעה שקיבלתי. זה טוב? ואז חזרו אליי מיד חברים ואמרו:תשמע, אני פה קיבלתי יותר טוב. במסלול הזה קיבלתי יותר טוב...
והיא יושבת מולי והיא חושבת שאני עובד עליה", מספר יוסי טגורי משתמש אדוק בחוכמת ההמונים. "היא אומרת לי: אין מצב, לא יכול להיות. אני מראה לה את האייפון ואומר לה: הנה! היא אומרת לי: לא, הם סתם אומרים. אז ביקשתי מהחבר'ה לשלוח פקסים, צילומים של המסמכים.ואז הגיעו הצילומים של המסמכים, ופתאום התברר שכן אפשר.ובאמת, חסכנו ככה עשרות אלפי שקלים, רק מציוץ קטן, אתה יודע, שיצא לעולם".

דני דויטש וניסוי המסטיקים
דני דויטש וניסוי המסטיקים
צילום׃  חדשות 2

הכרעה על תקיפה באירן? לא כדאי שההמון יחליט
רגע לפני שנחשוף את המספר הנכון כבר אפשר להגיד שאף אחד מהנשאלים לא פגע בול בתוצאה, אבל זו בדיוק חכמת ההמון. רק הממוצע הוא המנצח. אבל מילא מסטיקים. כשבימים אלו מחפשים פתרון לסוגיה הרבה יותר גורלית, כנראה שקול ההמונים לא ישמע.
"אם אני אשאל את ההמון האם לצאת או לא לצאת למתקפת מנע גרעינית נגד אירן, אני לא יודע אם אני רוצה לסמוך על ההמון כאן", אומר צורף ומסביר: "אני חושב שבמקרה הזה, חוכמת המונים לא תעבוד. הסיבה היא, אני לא בטוח שאנחנו מכירים את תמונת המצב המלאה כדי שנוכל לחשוב ולתת תשובה".
ונסיים בניסוי המסטיקים: אף אחד לא קלע, אבל הממוצע היה ממש קרוב. בצנצנת היו 77 מסטיקים, ממוצע ההמון עמד על 79.

לחץ כאן למקור

רשומות פופולריות