יום שבת, 21 ביולי 2012

מחקר: ציטוטים שזכרנו מהסרטים

מה הופך ציטוטים מסרטים לבלתי נשכחים ?
כולנו יודעים לצטט את המשפטים האהובים עלינו בקולנוע, אבל מה גורם לנו להיתפס למשפטים מסוימים ולא לאחרים?מתברר שגם על זה המדע יודע לענות, וכן - רובנו נתפסים לאותם משפטים בדיוק
כולנו מכירים לפחות משפט אחד אלמותי מאיזה סרט בורקס שאהבנו בתור ילדים, אבל מה הופך משפטים מסרטים למפורסמים כל כך לעומת משפטים אחרים? חוקרים מאוניברסיטת קורנל שבניו יורק ניתחו תסריטים של מאות סרטים כדי לגלות מה הופך לקאלט ומה לא.
(מקור)

הנחת המחקר שלהם הייתה שמשפטים בלתי נשכחים מבוססים על אותו מבנה תחבירי, ומכילים מילים וביטויים שרלוונטיים לסיטואציות שונות ולא רק בהקשר של הסצנה. ההנחה הזו כבר מסבירה את הפופולריות של המשפט המיתולוגי מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים": "אלה לא הרובוטים שאתה מחפש", מפני שהמשפט הזה יכול להיאמר בהרבה מצבים ועדיין להיות רלוונטי. כלומר, בשלב הראשון אנחנו הצופים נדלקים על משפטים שנוכל להשתמש בהם בעצמנו.
החוקרים השיגו בסביבות אלף תסריטים של סרטים וצירפו לכל תסריט את המשפטים המפורסמים ממנו, כפי שצוין באתר IMDB. לכל ציטוט מוכר צירפו משפט אחר באותו האורך של אותה הדמות מאותה הסצנה במטרה לבטל את ההשפעות שאינן הטקסט עצמו.


לדברי עורכי המחקר, למרות שהוא עסק במשפטים מפורסמים מסרטים אפשר להחיל את המסקנות גם בעולם השיווק, הפוליטיקה, הבידור והמדיה החברתית. החוקרים הצליחו לאפיין שתי תבניות החוזרות על עצמן: ייחודיות והכללה. משפט יהיה פחות כללי אם הוא מכיל כינויי גוף שלישי, אם הוא מתייחס לאירוע או אלמנט באותה הסצנה בדיוק או אם הוא מתייחס למשהו שהתרחש כבר בסרט; שפה ייחודית ניתן לזהות בהשוואה לכתבות חדשותיות. לאחר שהחוקרים הצליחו לגבש את התובנות הראשוניות, הם תכנתו מחשב שהצליח לזהות את המשפטים המפורסמים בשיעור של 64 אחוזים. ניתוח מעמיק יותר גילה שמשפטי קאלט מכילים הרבה מילים שנהגות בקדמת הפה, מילים עם יותר הברות ופחות מילות קישור.

החוקרים בדקו את התוכנה שלהם גם עם פרסומות וגילו שהסלוגנים בולטים מתוך הטקסט באותה צורה. הם הקימו אתר אינטרנט בו תוכלו לבחון את כישוריכם בזיהוי משפטים מפורסמים מסרטים, ואולי גם לתרום להם קצת מידע להמשך המחקר. ולמרות שהיום בו מחשב יכתוב תסריט מצליח עוד רחוק,
לפחות יש לנו תובנות לגבי מה מדליק אותנו כצופים.

למקור לחצו כאן