יום ראשון, 20 במאי 2012

11,000 זוגות מתגרשים בשנה

כ- 75% מבני הזוג מתנסים לפחות פעם אחת, בקשר מחוץ לנישואין, או - גירושין. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביצעה מחקר מקיף על אחוז הגירושין בישראל - בשנה מתחתנים כ- 40,000 בני זוג בעוד מתגרשים כ- 11,000. מתוך היהודים בלבד עומד היחס בין נישואין לגירושין על שליש. בתוך שלושים שנים עלה היחס בין נישואין לגירושין פי-3. נתונים אלו כוללים אך ורק את הזוגות הנשואים (ללא ידועים בציבור שחיים כזוג ללא נישואין).שיעורם באוכלוסיה עומד על 2% ושיעור הגרושים מבניהם הינו רבע.

ניתוחים נוספים שבוצעו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
• בני זוג אשר הינם בעלי דירה הסיכוי לגירושין אצלם יורד,
ככל הנראה בשל הפחד לאבד רכוש ונכסים יקרי ערך.
• נשים וגברים להם השכלה גבוהה יתגרשו פחות בצורה משמעותית
מאשר בני זוג חסרי השכלה אקדמאית.
• גברים עובדים יתגרשו פחות מאשר גברים ללא עבודה קבועה.
הסיבה היא מחויבות הבעלים לתשלום מזונות לילדיהם.
• לבני זוג עולים מברית המועצות סיכוי גבוה להתגרש יחסית לאחוז בשיעור האוכלוסייה הכללי.
• בני זוג מאותו מוצא יתגרשו פחות.
• גיל האשה בנישואין הינו גורם משמעותי, ככל שהאשה מבוגרת יותר כך יפחת הסיכוי לגירושין.

הסיבה המרכזית לעליה מתמשכת בכמות הגירושין מאז שנות ה-70 היא השינוי באורח חיי המשפחה והעובדה שלא רק הבעלים הם אילו שמפרנסים, אלא גם הנשים יוצאות לעבודה.

כיום התלות של הנשים אשר נשארו בעבר בבית וגידלו ילדים, בבעליהם שפרנסו אותן כבר לא קיימת. עצמאות האשה הינה גורם אשר מהווה סיכוי גבוה יותר למחלוקות במשפחה אשר כבר לא חייה בתבנית ברורה ומוגדרת. המחלוקות גוררות קושי גדול יותר בויתורים ופשרות בין בני הזוג אשר מובילות בסוף לפירוד.
יכול להיות שסנוורו אותנו? בשנות ה-60 כשהאשה עשתה צעד החוצה לעבר הגשמת החלום האמריקאי והובטח לה גן עדן של שושנים, היא לא הבינה שמאחורי זה עומדת מחשבה מתוחכמת איך ליצור כוח עבודה זול. והרי ידוע שגם שישים שנה אחרי, השכר הממוצע של אשה מגיע לכדי 66% משכרו של גבר, ושבסך הכל מתוך כל הנשים שיוצאות לעבוד, רק כ-35% באמת נכנסות למסלול של קריירה, והיתר עובדות כנותנות שירותים מסוג זה או אחר. האם זו עצמאות?
.חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק סרקו את מוחם של זוגות מאוהבים והשוו את תפקודי המוח של זוגות צעירים ולוהטים עם אלו של הנשואים זמן רב ומאושרים עם הזוגיות שלהם. שתי הקבוצות הראו פעילות מוחית בחלק של המוח הקשור לאהבה עזה. באזור המוח המזוהה עם תחושות חרדה, נצפתה פעילות נמוכה יותר בקרב אלו הנמצאים בנישואים ארוכים ויציבים.
עוד מגלה המחקר מניו יורק, כי בקרב הנשואים הפעילות המוחית ערה יותר באזור המוח השולט על תחושות הכאב בגוף. דו"ח שפורסם בהמשך ובדק (127,000) מבוגרים העלה כי אנשים נשואים מתלוננים פחות על כאבי ראש וגב בהשוואה לרווקים.
ממצאים שעלו מסקר שנערך בארה"ב מגלים כי אנשים נשואים מבקרים פחות אצל הרופא שלהם מאשר אלו שלא. חוקרים מסבירים את הנתון הכללי אך המפתיע הזה, בכך שהמבנה האבולוציוני של אדם נסמך על חיי חברה קבוצתיים והמערכות הביולוגיות מושפעות באופן ישיר מהקשרים הבינאישיים ואף הזוגיים שלו.
שוב מתקשר המחקר להתנהגות החברתית של האדם. רווקים בעלי קשרים חברתיים חזקים והדוקים עשויים להנות מלחץ דם ברמות טובות, אך לא ברמה של אנשים הנשואים באושר ולהם זוגיות אוהבת ותומכת.
אנשים אוהבים רגועים יותר וסובלים פחות ופחות ממתח וסטרס. מחקרים מעלים כי יש ראיות לקשר בין תמיכה חברתית לניהול מתחים. זוגיות יציבה ותומכת תסייע לכם להשתלט בהצלחה על מתח ולקבל דברים בפרופורציה נכונה. פסיכולוגים מסבירים זאת על ידי הכוח שבשיתוף. כאשר אתם מספרים על הבעיות שלכם, עצם השיתוף הוא חלק מהפיתרון.
חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בדקו החלמת פצעים זהים בין זוגות נשואים. התגלה כי זוגות הנשואים באושר החלימו מהפצעים במהירות כפולה מזוגות נשואים אשר הפגינו עוינות האחד כלפי השני.
כוחה של מערכת יחסים תומכת עשוי לסייע לריפוי מהיר יותר של פצעים
קבוצה גדולה של מחקרים מצביעים על כך שאנשים נשואים חיים זמן רב יותר. המחקר הגדול ביותר שנעשה בחן השפעה של נישואין על תמותה במשך 8 שנים. החוקרים גילו כי הסיכוי למוות היה גבוה ב- 58% בקרב אנשים שלא נישאו מעולם, בהשוואה לאלו הנשואים. החוקרים מסבירים זאת בשל התמיכה ההדדית, היתרונות הפיננסיים ואף הילדים המספקים תמיכה בקרב נשואים.
מחקרים בתחום הפסיכוסומטי הוכיחו כי אנשים שמחים ומאושרים למעשה בריאים יותר מכל הבחינות בהשוואה לאלו החרדים ומדוכאים. מאחר זוגיות מפחיתה תסמיני חרדה ודיכאון, מכאן שהיא גם מסייעת לחוזק ויציבות המערכת החיסונית. מחקר נוסף פורסם לאחרונה וגילה כי האושר תלוי יותר בקשרים משפחתיים מאשר ברמת ההכנסה.
במחקר שבוצע על זוגות שנפרדו שאלו את הגברים, מהן הסיבות שעזבו את נשותיהן, ועברו לחיות עם נשים אחרות.תוצאות המחקר היו מפתיעות: רוב הגברים הסבירו שהסיבה המרכזית לעזיבתם את נשותיהם לחיק אשה אחרת, היתה לאו דוקא אשה יותר יפה, אלא בגלל קבלת חום רכות ותשומת לב מהבת זוג החדשה
לפי מחקר מקיף שנערך בבריטניה בהשתתפות 3000 זוגות, שישה מתוך כל-10 מבוגרים אינם מרוצים מהזוגיות וסבורים שיש בה מקום רב לשיפור. 4 מתוך כל-10 אנשים הודו ששקלו לעזוב את בן הזוג, ואחד מכל עשרה משתתפים העיד כי איבד את האמון בפרטנר.
המחקר, בהזמנת אתר היכרויות בריטי, חשף כי הבעיות הנפוצות ביותר אצל זוגות הן: חוסר ספונטניות, היעדר רומנטיקה, חיי מין גרועים, חוסר תשומת לב מבן הזוג, חוסר בזמן שיחה, אי תיאום ציפיות בנוגע לעתיד, חוסר אמון, חוסר בהרעפת חיבה, חוסר משיכה וחוסר כנות.
רוב הזוגות נתנו ציון של 6 מתוך 10 לחיי המין שלהם וכרבע מהמשתתפים טענו שהסקס לא מרגש ולא מספק. מחצית המשתתפים העידו כי חיי המין שלהם שקועים בבוץ, ואין להם מושג כיצד להחזיר לקשר את התשוקה. כ- 45 אחוז מייחלים לכך שבן הזוג שלהם ייזום מין לעיתים קרובות יותר, ושהאקט יהיה הרפתקני יותר.
שישה מתוך עשרה משתתפים אמרו כי בן הזוג שלהם הוא טוב וידידותי, בעל חוש הומור ואישיות מלבבת. ארבעה מתוך עשרה אמרו שעדיין, למרות השנים שחלפו, הם עדיין חושבים שבן הזוג שלהם נראה טוב.
הסקסולוגית והיועצת הזוגית ד"ר איריס בר-און:
אינני מופתעת מתוצאות המחקר, בעיניי המחקר משקף תמונת מציאות נכונה למדי. כל עוד אנשים לא ישקיעו מאמץ בלמידה של מהי זוגיות לפני החתונה, ויעשו מעין טסט שנתי לזוגיות שלהם לאחר הנישואים, המצב לא ישתנה. זוגות צריכים להפסיק להיות עבדים רק של הילדים שלהם ולהשקיע בעצמם ובבן הזוג, אחרת לא תהיה סיבה להישאר במערכת יחסים מחייבת.
"אנשים ישקיעו הון וזמן בקורסים מטופשים בכל נושא אחר, אבל לא ישקיעו בהעשרה זוגית שתלמד אותם דברים חשובים כמו – איך המוח של הגבר פועל, מה המשמעות ההורמונלית והנפשית של אישה לאחר לידה ועוד. מכיוון שהשקעה כזו לא קיימת, אין פלא שהמערכות האלו לא עובדות לאורך זמן. צריך להיות מודעים לכך שבחיים הזוגיים יש שלבים שונים, ולעבוד עליהם.
חשוב כי לשני בני הזוג יהיו מטרות משותפות מהזוגיות המשותפת, שעל פיהן יפעלו ויתקדמו הלאה במסגרת הזוגיות ויניעו את זוגיותם לעבר העתיד. בכל פעם שישנה מטרה משותפת, נוקטים דרכי פעולה כדי להשיג את המטרה ולקדם אותה. בניית מטרות משותפות מלכדת את בני הזוג ובונה מעין תא בו לכל אחד יש גאוות יחידה להשתייך אליה ומשבני הזוג משיגים את היעד, זה מגבש ומאחד אותם יותר ומלכד את הקשר הזוגי. בכל פעם כמובן, משמשיגים מטרות כלשהן, יש להציב מטרות חדשות, בהתאם לשינויים ולחתור אליהן שוב, כך שהדבר תורם לזוגיות מתפתחת.
מאת: דר` ציון בן אלי - פסיכולוג
בשלושים שנה של עבודה עם זוגות, גיליתי פעמים רבות שקיימת תפיסה מוטעית האומרת: נישואין מוצלחים תלויים אך ורק בבן זוג מתאים. מסתבר שמציאת האושר בנישואין אינה תלויה רק במציאת בן הזוג המתאים, אלא באיזה מידה כל אחד מבני הזוג מוכן להשקיע בבניית הזוגיות ובהתפתחות האישית שלו, מצאתי שהחשוב הוא למצוא את "המפתח לכספת" לכל אחד יש דלת שסגורה עם מנעול, למנעול יש מפתח עם קוד מיוחד, כדי למצוא אותו, צריך לעמוד מולו להקשיב לו, עם כל תשומת הלב, עד אשר אט אט לומדים את סודות המנעול. כאשר קורה הדבר, המנעול נפתח מעצמו.
על חשיבות הקשר ההדדי בזוגיות: "הדדיות היא יצירה משותפת נפלאה שאין כמותה בשום מקום אחר" (בסוד שיח 1980)הנישואין הם הקשר למופת, נושאים אותנו יותר מכל קשר אחר אל ההתקשרות הגדולה, ורק כאשר אנחנו קשורים, יכולים אנו להגיע לידי חרות" מה שאומר שזה לא פשוט ודורש הרבה עבודה משני בני הזוג, אך לפי בובר ההשקעה כדאית כיוון שמתוך ההתקשרות, יכולה לנבוט ולצאת תחושת חרות, חופש וצמיחה אישית. (מאחורי כל גבר מצליח יש אשה תומכת ולהפך)
בפסיכולוגיה החברתית קיימות תיאוריות שונות בנוגע לסוגי האהבה הזוגית, מרכיביה ומניעיה – בין התיאורטיקנים ניתן לציין את איליין הטפילד שחילקה את האהבה לשני סוגים ראשיים – אהבת חברים ואהבה לוהטת; רוברט סטנרברג שפיתח את מודל המשולש של האהבה; תומפסון והנדריק שחילקו את האהבה לכמה סוגים נוספים, כמו אהבת משחק, אהבה רכושנית, אהבה לוגית, אהבה ללא אני.


האויב המשותף של עם ישראל - מי הוא?

עבודה זרה? ממשלת אויבים? עם ישראל? מאת: אנונימי  כשראיתי את הפוסט של השוטרת  ירדן כהן, ממש הופתעתי לטובה עד שהגיעו המילים האלה: "אלימות...