יום חמישי, 9 בינואר 2014

ילדים חסרי פחד מגלים פחות אמפתיה - מחקר

ילד עצבני- משפטים מעצבנים של ילדיםילדים בעלי התנהגות חסרת פחד מגלים פחות אמפתיה ויותר אגרסיה כלפי חבריהם, כך עולה ממחקר שנערך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. "הממצאים מראים כי התנהגות חסרת פחד אצל ילדים ניתנת לזיהוי והיא בעלת מכניזם גנטי ונוירולוגי והיא פחות קשורה, לפחות בגיל הרך, עם מאפייני חינוך או מאפייני הורות", אומרת ד"ר ענבל קיבנסון בר-און. 

במחקר, שנערך בהנחיית פרופ' עפרה מייזלס, ביקשה החוקרת לבדוק האם התנהגות חסרת פחד אצל ילדים בגילאים 3-4 קשורה למאפיינים פיסיולוגיים וחברתיים או רגשיים מסוימים והאם יש קשר למאפייני הורות כמו מצב סוציו-אקונומי, סדר לידה, רווחה אישית, פרקטיקות גידול ילדים וכדומה.
נבדקו 80 ילדים בגילאי 3-4 כאשר המחקר הסתמך על דיווחי ההורים והגננות, תצפיות על הילדים במהלך שהותם בגן, בבית ובתצפית מעבדתית. המחקר בדק את הנטייה לחוסר פחד ולמאפיינים חברתיים רגשיים בשתי נקודות זמן בהפרש של שנה על מנת לבדוק את יציבות נטייה זו.

נמצא שילדים שהראו רמה גבוהה של התנהגות חסרת פחד היו בעלי רמה נמוכה של קצב לב התחלתי והשתנות גבוהה של קצב הלב.
בחלק השני נבדק הקשר בין התנהגות חסרת פחד ומאפיינים חברתיים ונמצא כי ילדים שהראו רמה גבוהה של התנהגות זו גילו פחות אמפתיה כלפי חבריהם ובנוסף הם התקשו לזהות הבעות פנים של פחד, זאת למרות שלא הייתה להם שום בעיה לזהות רגשות אחרים כגון כעס, הפתעה, שמחה או עצב.


בנוסף, ילדים אלה הפגינו גם רמה גבוהה יותר של אגרסיביות כללית ובעיקר נטייה להתנהגות אנטי-סוציאלית הבאה לידי ביטוי בניצול של חבריהם, שטחיות רגשית והעדר תחושת חרטה או אשמה לאחר ביצוע מעשה שהוא אסור מבחינה חברתית.

ממצא מעניין הוא שלמרות ההתנהגות האנטי-סוציאלית הזו לילדים שהראו רמה גבוהה של התנהגות חסרת פחד יש לדברי החוקרת דווקא רמה גבוהה של חברותיות. "ילדים אלה מתחברים עם ילדים אחרים, הם ידידותיים וחייכנים, עם זאת, הם יתקשו לזהות חבר השרוי במצוקה, ויגלו פחות עניין לסייע לו. מתברר כי להתנהגות חסרת פחד יש היבטים חיוביים ושליליים גם יחד". "מכיוון שהתנהגות חסרת פחד קשורה יותר במאפיינים גנטיים ונוירולוגים, עולה החשיבות למצוא את הדרכים היעילות ביותר – הן מבחינת החינוך בגן והן מבחינת החינוך בבית – כדי לסייע לילדים אלה לפתח מוסר והבחנה באיסורים חברתיים ובנוסף, עלינו כחברה לבחון מהו הגירוי האופטימאלי שצריכה הסביבה לספק עבור עוררות רגשית אשר נחוצה להיווצרות תחושת אמפתיה כלפי הזולת והימנעות מאגרסיביות", סיכמה ד"ר קיבנסון בר-און.

מקורות - 1  3


האויב המשותף של עם ישראל - מי הוא?

עבודה זרה? ממשלת אויבים? עם ישראל? מאת: אנונימי  כשראיתי את הפוסט של השוטרת  ירדן כהן, ממש הופתעתי לטובה עד שהגיעו המילים האלה: "אלימות...