יום ראשון, 8 בספטמבר 2013

שמן זית מורעל בישראל (התחקיר המלא)

הידעתם שכ-70% משמן הזית שמייבאת ארה"ב מאירופה מזויף ומהול בשמנים אחרים. 
חלק משמני זית המגיעים למדפי הסופרמרקטים בארצות הברית, טוען רפי גינת, עורך התחקיר, 
לא רק שאינם עוזרים לבריאות (וכל סגולות שמן הזית מדובר כה רבות), אלא שכ-800 אנשים מתים בשנה מצריכת שמן זית שלמעשה הינו מורעל.


תחקיר "כלבוטק" חשף מספר שמני זית שאינם ראויים למאכל
"כלבוטק" שלחה 7 סוגים של שמן זית שמשווקת החברה בארץ לבדיקה ייחודית באיטליה. הבדיקה העלתה כי כל סוגי השמנים, כולל שמן הזית האיכותי ביותר שאיבו משווקת - "שמן זית כתית מעולה" - אינם ראויים למאכל ומכילים שמן גפת רעיל.

התחקיר בדק גם שלל שמנים של חברות אחרות, כגון שמן הזית של חברת "זיתא", "משק אחיה" וחברות נוספות. שמנים אלה אמנם עמדו בבדיקות התקן שבוצעו בחו"ל, אך מומחים לשמן זית קבעו כי בכל השמנים האלה קיימים פגמים, ואין לסווגם בדרגת "כתית מעולה" אלא בדרגות נמוכות יותר.

האם החברה - איבו מייצרת ומוכרת לנו רעלים תחת הכיסוי החוקי של משרד הבריאות ?
ככל הנראה, לא רק משרד הבריאות תומכים בפשעיה של איבו כך מתברר מהנתונים הבאים:

איבו ישראל הינו מפעל למילוי ושיווק שמן זית. למפעל רישיון יצרן של משרד הבריאות, תעודת הסמכה לאריזת תוצרת חקלאית אורגנית מטעם משרד החקלאות, תעודת הסמכה איזו 9001 ולאחרונה קיבל גם הסמכה של תקן בינלאומי מחמיר ביותר למפעל מזון (BRC+HACCP). כמו כן, המפעל קיבל לאחרונה הסמכה של USDA ORGANIC לייצא תוצרת חקלאית אורגנית לארה"ב.

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך של 44 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד חברת איבו. על פי הנטען, איבו ייצרה ושיווקה שמן זית מזויף העשוי מפסולת זיתים בעל סכנות בריאותיות והציגה אותו כשמן זית. גם רשת רמי לוי שיווק השקמה , שלטענת התובעת הייצוגית מכרה את השמן, נתבעת בסך של 6.6 מיליון שקל.

"מדובר במקרה חמור וחריג במסגרתו מייצרת איבו מוצר שמן הנחזה להיות שמן זית ומשווקת אותו באמצעות רמי לוי כשמן זית לבישול, אפיה וטיגון בו בזמן שבדיקות מעבדה אשר בוצעו באיטליה העלו כי הערכים אשר נתקבלו מביאים למסקנה שמדובר בשמן זית העשוי מגפת-זית (פסולת זיתים), בעל סכנות בריאותיות חמורות לציבור הצורך את המוצר"
- מתוך הבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד אבי רוקח וכן באמצעות משרד עו"ד צומן רוקח לנקרי פרדילר ושות'.

נציגי חברות השמן איבו פנו לבית המשפט המחוזי בערעור על החלטת השלום לבטל את צו איסור הפרסום ולאשר את פרסום תחקיר "כלבוטק" על שמני הזית; בית המשפט המחוזי דחה את הערעור ואישר את שידור התכנית ...

מקורות: 1  2  3  4  5

   


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה