רופאים - מקדמי מכירות של חברות התרופות

מחקר אוניברסיטת דרבי: 
רופאים מושפעים ממתנות בקידום רישום תרופות רופאים מגיעים להשתלמויות בבתי מלון מפוארים וזוכים לאירוח מלא ע"י חברות התרופות המבקשות לקדם מכירות של תרופה מסוימת; דבר זה עלול ליצור בעיות אתיות בין רופאים ומטופליהם במתן תרופות 'מועדפות'
רופאי משפחה רבים מושפעים ממתנות שהם מקבלים מתועמלנים של חברות תרופות בעת מתן מרשם לתרופות שונות לחולים. כך מגלה מחקר חדש אשר נערך על-ידי אוניברסיטת דרבי בישראל. לדעת אנשי דרבי, התעמולה המקצועית בתחום התרופות הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר אצל רופאי משפחה ורופאים כלליים, הנפגשים עם תועמלנים במהלך עבודתם במרפאות.
יצוין, כי רופאים רבים המגיעים להשתלמויות בבתי מלון מפוארים, עם בני משפחתם, זוכים לאירוח מלא על-ידי חברות התרופות המבקשות לקדם מכירות של תרופה מסוימת. בשנה החולפת נרשמו רופאי משפחה רבים לאירועי השקת תרופות.

אנשי דרבי פנו להסתדרות הרפואית וקיבלו את תגובתה מעו"ד עדית בר-יוסף:
 "אנו מגבשים כללים אתיים בנושא שהוא ללא ספק בעייתי. אנו מאמינים שמתנה או חופשה לא משפיעים על שיקול דעתו של הרופא בעת מתן המרשם. צריך לזכור שתופעת התעמולה הרפואית זה לא משהו לא חוקי. כדאי גם לדעת שהחברות מקצות סכומי עתק למחקר רפואי חשוב ושלמדינה אין בכלל משאבים לכך".

לדברי עו"ד בר-יוסף, הרופא לומד גם, באמצעות התועמלנים והחברות, על חידושים בתחום התרופות - דבר שאינו יכול ללמוד מקופות החולים. צריך לתת אמון בשיקול דעתו של הרופא, למרות שעל פניו קיימת בעיה אתית בנושא".

במחקר השתתפו 100 רופאי משפחה ורופאים כלליים העובדים במסגרת קופות החולים. השערת המחקר עסקה בהבדלים בין מרכיבי התעמולה הרפואית, מידע רפואי, דוגמית לרופא ושי לרופא לגבי מידת כוונות הרישום של תרופות מרשם על-ידי רופאי משפחה וכלליים העובדים במרפאות בישראל, וכן את ההשערה כי המרכיב - דוגמית לרופא ינבא בצורה הטובה ביותר מבין יתר מרכיבי התעמולה הרפואית את מידת כוונות הרישום של תרופות מרשם על-ידי רופאי משפחה וכלליים.

תוצאות המחקר הראו, כי קיים הבדל בין מרכיבי התעמולה הרפואית, דוגמית לרופא ומידע רפואי וכן שי לרופא ומידע רפואי. המרכיב שי לרופא הוא המנבא הטוב ביותר את מידת כוונות רישום תרופות מרשם על-ידי רופאי משפחה וכלליים העובדים במרפאות בישראל ובעל עליונות מעטה על דוגמית לרופא, וכי מידע רפואי אינו מנבא את מידת כוונות הרישום של תרופות מרשם.

המסקנות שהסיקו חוקרי דרבי, הן שכלי התעמולה הרפואית האפקטיביים ביותר והמנבאים את מידת כוונות הרישום של תרופות מרשם על-ידי רופאי משפחה וכלליים הם: דוגמית לרופא ושי לרופא. לכן כדאי לחברות התרופות בישראל להשקיע את מירב המשאבים בשיווק תרופותיהן על-ידי מתן שי ודוגמית לרופאים, שבעזרתם הם יוכלו להתנסות בתרופות ועל-ידי כך יגדילו את הסיכוי לרשום תרופות אלה מסיבות שונות. השי מחזק את הקשר בין חברת התרופות ונציגיה, התעמלנים הרפואיים, ויוצר מחויבות מצד הרופאים, רצון לגמול לתעמלנים הרפואיים על-ידי הקשבה להם, רישום התרופות שהם מייצגים וזכירת התרופה בהשוואה לתרופות מתחרות.

בדרבי מציינים, כי ידוע שכנסים ואירוח רופאים הינם בעלי השפעה על מתן מרשם של תרופה ספציפית אך לא ברור אם יקבעו כללי אתיקה ברורים וחדים די הצורך בנושא על-ידי משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית בישראל.
מהמחקר עולה, כי התעמולה הרפואית בארץ אינה מוסדרת כראוי בכללי האתיקה.
לדעת דרבי, הדבר עלול ליצור בעיות אתיות בין רופאים ומטופליהם במתן תרופות 'מועדפות' גם בגלל תעמולה רפואית שאינה מעוגנת כראוי בכללי האתיקה.
"אנו רואים את הקשר שבין רופאים לחברות התרופות כקשר חשוב וחיוני להתפתחות הטיפול הרפואי. אסור לשכוח שחסימת ערוץ מידע זה עלול להשיג תוצאות לא רצויות, שיביאו לכך שהנהלות קופות החולים הן שיחליטו בלעדית על רכישת תרופות חדשות - דבר שיצמצם מאד את שיקול הדעת הרפואי".
"עם זאת, אנו מודעים למורכבות הכרוכה במערכת הקשרים שבין רופאים לחברות תרופות. לכן, הייתה ההסתדרות הרפואית בין הגופים הראשונים שהגדירו בכללי אתיקה מחמירים, קשר זה. בימים אלה השלימה הר"י פעילות ענפה הכוללת עדכון הקוד האתי הקיים, והיא מגבשת אמנה ראשונה מסוגה המגדירה כללי התנהגות ראויים בין רופאים לחברות מסחריות".

"כמו-כן פועלת ועדה מיוחדת הנותנת מענה בזמן אמת לשאלות של רופאים ושל חברות תרופות בסוגיות אלה. ההסתדרות הרפואית אף ניסחה טיוטת הצעה להסדרת ההתקשרות בין רופאים לחברות מסחריות, אותה עומדת הסתדרות הרפואית העולמית לאמץ בוועידתה הבאה שתתקיים בהלסינקי 2003. אין לנו ספק כי בדומה להצהרת הלסינקי המפורסמת, תהפוך גם עמדה זו למשנה הסדורה של ההתקשרות בין רופאים לחברות תרופות".


מקורות:   1 





תגובות

רשומות פופולריות