מה לא בסדר במה שאנחנו אוכלים ?

 ד"ר גדעון רון, מומחה לרפואה סינית ותושב אמירים, סבור כי אין די בהוראה זו, שכן, לגרסתו, הבשר לסוגיו הוא מזון המאיץ את התפתחותן של מחלות רבות וגורם נזקים לגוף, כולל – בין השאר – עודף של חומצות בדם המביא לחומציות-יתר של השתן, לסילוק מוגבר של סידן ולדלדול מסת העצם.
מסיבה זו יש, לדעתו, לכלול את הבשר בקטגוריית המזונות האסורים באכילה, הכוללת מאכלים כגון: סוכר לבן, אורז לבן וקמח לבן, שימורי מזון וממתקים תעשייתיים.

"השוואה בין בעלי-חיים טורפים לבין בעלי-חיים שאינם טורפים מבחינת המבנה האנטומי והתפקוד הפיזיולוגי שלהם מראה בבירור כי אצל הטורפים מותאם המבנה לאכילת בשר חי.
כך, למשל, מבנה היד מאפשר את תפיסת הטרף, השיניים – ניבים בולטים וחדים – מאפשרות את קריעתו, הקיבה – העשירה בחומצה מלחית – מסייעת בעיכול החלבון, ומערכת עיכול קצרה ביחס לגופם בנויה להפרשה מהירה של הפסולת לאחר העיכול.
לא כך במערכת העיכול של בעלי-חיים שאינם טורפים: שזו ארוכה פי 10 עד 12 בממוצע מאורך גופם ומותאמת לאכילת מזונות צמחיים.
כאשר הללו ניזונים מבשר, מתעכלים השומנים והחלבונים באיטיות ושוהים זמן ממושך בקיבה ובמעי. מצב זה מעלה את הסיכון להתפתחותם של זיהומים, הרעלות ומחלות מעיים. שומנים וחלבונים צמחיים, לעומת זאת, מתעכלים מהר יותר, ושהייתם הממושכת בקיבה אינה מזיקה לבריאות. יתרה מכך, כאשר נצרך מזון צמחי קלוקל, פועל בגוף מנגנון המסייע להרחקת הרעלים ולניקוי הקיבה באמצעות הקאות ושלשולים״.

מרק ביטמן: מה לא בסדר במה שאנחנו אוכלים:


מומחים שמתייחסים ברצינות למניעת מחלות ממליצים שמבוגרים יאכלו קצת יותר מכ-250 גרם בשר בשבוע.
כמה אתם חושבים שאנחנו אוכלים ביום? כ-250 גרם!
אבל האם אנחנו לא צריכים בשר על-מנת להיות גדולים וחזקים?  האין אכילת בשר הכרחית לבריאות? האם דיאטה עשירה מדי בפירות וירקות לא תהפוך אותנו לליברלים פחדנים וחסרי מצפון?  חלק מאיתנו חושבים שזה יהיה דבר טוב. אבל, לא, אפילו אם כולנו נהיה שחקני פוטבול גדושי סטרואידים, התשובה היא לא.  למעשה, אין אף דיאטה על פני הארץ שעונה על הדרישות התזונתיות הבסיסיות שאינה מעודדת גדילה, ורבות מהן יתרמו לבריאותך הרבה יותר מאשר הדיאטות שלנו. אנחנו לא אוכלים מוצרים מן החי כדי לקבל תזונה מספקת, אנחנו אוכלים אותם על-מנת ללקות בסוג מוזר של תת תזונה,
וזה הורג אותנו. 
בהרצאה מלהיבה ומשעשעת זו, הכתב לענייני מזון של הניו-יורק טיימס מרק ביטמן הוגה במה שלא בסדר בדרך שבה אנחנו אוכלים כיום (יותר מדי בשר, מעט מדי צמחים; יותר מדי מזון מהיר, מעט מדי בישול ביתי), ולמה זה מעמיד בסכנה את כל כוכב הלכת.
מחקר אשר נעשה ברוטרדם שבהולנד במהלך השנים 1996-1990 בקרב 4,802 נחקרים, מראה כי רמה גבוהה של ברזל שמקורה בצריכת כמות גדולה של בשר, העלתה פי-שניים כמעט את התמותה ממחלות-לב (American Journal of Epidemiology, 1999; March, 421-428). ״מחקרים לבדיקת השפעותיו של הבשר על הבריאות, אשר החלו כבר בשנות החמישים, מראים כי בריאותן של אוכלוסיות הצמחונים והטבעונים טובה יותר בהשוואה לאוכלוסיות הצורכות בשר", אומרת ד״ר פנינה בר-סלע, מומחית לתזונה ולביולוגיה רפואית. ״בניגוד לחשיבה הרווחת, נמצאו באוכלוסיות אלה רמות ויטמינים מאוזנות, ולא אובחנו חסר במינרלים כגון ברזל, אבץ וסידן.  עוד התברר כי תזונה אשר התבססה על מזון צמחי מגוון תרמה לירידה ברמת הכולסטרול הכללי, ללחץ-דם תקין ולהפחתה ניכרת בתחלואה במחלות-לב טרשתיות. לעומת זאת, מחקר אשר נעשה בקליפורניה בשנות השבעים ונמשך 20 שנה, בקרב 2,500 נשים וגברים בגילאי 65-45, הראה כי תזונה הכוללת צריכת בשר בקר ועוף קשורה לעלייה של פי-שלושה בתחלואה במחלות-לב קטלניות בהשוואה לתזונה צמחונית.  במחקרים אחרים אובחנה בקרב צמחונים ירידה בשכיחות מקרי סרטן הקיבה וסרטן השד לעומת מי שניזונו ממזונות מעובדים ועתירי שומן רווי וצרכו תפריט עשיר בבשר. מעבר לכך, חשוב לחזור ולציין כי נזקים בריאותיים רבים לאוכלי-בשר, מקורם במתן אנטיביוטיקה, הורמונים ומזרזי-גדילה אחרים לבעלי החיים, וכן בשל חומרי השימור, ההשבחה והצבע המשמשים בתהליך העיבוד התעשייתי של הבשר. תוספים מלאכותיים אלה הנספגים בבשר ומגיעים לקיבתם של בני האדם, חודרים לגוף נוטים להצטבר ברקמות כחומרי פסולת ורעלים, גורמים לעומס-יתר על הכבד ופוגעים בתפקודו כמטהר הרעלים של הגוף. כתוצאה מכך עולה הסיכון להתפתחותן של מחלות כרוניות, כגון דלקות בעור ובמעיים, אסתמה, דלקות-פרקים. בנוסף על כך, ניטראטים וניטריטים – חומרים המשמשים בתעשיית עישון הבשרים ושימורם – מתחברים לרכיבים חלבוניים המצויים במעי והופכים לניטרוזאמינים, שהן תרכובות מסרטנות המאיצות את התפתחותם של תהליכים סרטניים בגוף״.
ד״ר גילה רוזן מנהלת המחלקה לתזונה קלינית במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, אומרת שהתדמית השלילית שנוצרה לבשר אינה מוצדקת, מכיוון שהיא מתבססת בעיקר על הצגת השפעותיו השליליות ומנסה להתעלם מהשפעותיו החיוביות.
ראוי לציין כי דווקא לבשר לא מקושרות תגובות אלרגיות דוגמת אי-סבילות לחלב ולמוצריו או אי-סבילות לגלוטן שבחיטה, המקושרת למחלת הצליאק. בתגובה לטענה כי בני-האדם נולדו להיות צמחונים, טוענת ד״ר רוזן כי ״דווקא מבחינה אבולוציונית, היו בני האדם ציידים ומלקטי-צמחים ומזונם התבסס על אכילת בשר-ציד וצמחים, בדומה לדובים. עם תחילת ההתיישבות החקלאית לפני כ-10,000 שנה חל מעבר לצריכת חיטה, ועלתה צריכתם של החלב ומוצריו, תוצר של חליבת בעלי-החיים, שלא היו קיימים קודם לכן״.
מקורות:     1     2     3 

רשומות פופולריות